piątek, 24 stycznia 2014

Ekstrakt waniliowy


Zauważyłam, że w Polsce ciężko jest kupić ekstrakt waniliowy w normalnym sklepie czy supermarkecie. Sklepowe półki pełne są różnego rodzaju olejków zapachowych, a ekstrakt waniliowy udało mi się kupić dopiero w specjalistycznym sklepie internetowym. Nie wiem dlaczego w Polsce sprzedaje się olejki i cukry wanilinowe na masową skalę, a ekstraktów brak.
Całe szczęście można sobie zrobić swój własny ekstrakt waniliowy domowym sposobem. Mój zrobiłam jakiś czas temu i już nabrał pięknego koniakowego koloru.

Składniki na 250 ml ekstraktu:

  • 3 laski wanilii
  • 1 szklanka wódki (można również użyć brandy, whisky czy rumu)
  • ozdobny słoiczek lub buteleczka
     
Laski wanilii przeciąć wzdłuż (pozostawiając złączone końcówki). Jeżeli są zbyt długie i nie mieszczą się do słoiczka można je przeciąć na pół. Zalać alkoholem do całkowitego przykrycia strąków. Zamknąć szczelnie pojemnik i przechowywać w chłodnym ciemnym miejscu, ale nie w lodówce. Od czasu do czasu wstrząsnąć.
Ekstrakt osiąga pełny aromat po dwóch miesiącach leżakowania.
Ilość ekstraktu można uzupełniać dolewając alkohol.
Ja robię taki ekstrakt raz na rok.

Uwaga: nie należy dodawać ekstraktu do gorących płynów, ponieważ alkohol wyparuje razem z częścią aromatu z wanilii.


     Życzę aromatycznych wypieków!



Udział w akcjach kulinarnych:

Domowy Wyrób

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz